kalibrering

06 juni 2009

Innan jag somnade i går ägnade jag trots värmepumpskatalogen en speciell tanke åt stegmätaren. Jag funderade på hur långt ett steg egentligen är. Frågan är inte oväsentlig alls. Om den säger som den gör just nu att jag avverkat 14689 steg hittills idag vill jag ju veta hur långt det egentligen är. Jag har under dagens mikro- och makropass funderat mycket på hur detta ska lösas och jag har kommit fram till två metoder men det finns antagligen fler. Den ena: jag går ut på löparbanan lite diskret med en tumstock och mäter upp låt säga 30 meter i västlig riktning. Sedan lägger jag ifrån mig tumstocken och går med lös och ledig stil den uppmätta sträckan och får på så sätt reda på hur många steg som behövs för att avverka 30 meter. Att jag betonar det diskreta förhållningssättet beror på att banan börjar vid en kyrka som har rätt många besökare till kyrkogården och jag vill ju inte väcka anstöt. Med hjälp av denna metod skulle jag kunna ta fram ett nyckeltal som jag kan ha med mig på en liten papperslapp och när som helst under ett pass ta fram och snabbt med hjälp av lathunden för mig själv glädjefullt räkna ut hur långt jag kommit.

Den andra metoden går ut på att jag låt säga går två hundra steg i både ostlig och västlig riktning för kontrollens skull och sedan med tumstockens hjälp fastställer hur långt jag kom. Även här är det pietet som gäller. Nyckeltalet jag får fram med denna metod kan användas på samma sätt jag ovan beskrivit. Skillnaden handlar mer om att det egentligen vore bättre med ett måttband men jag skulle nog välja tumstock i alla fall för jag vill ju inte grannarna ska tro att jag leker lantmätare eller något annat konstigt när jag inte är annat än tränare.

Det tredje sättet kan handla om att jag ungefär som en personvåg knappar in hur långt just jag skulle vilja att ett steg vore. Då kan jag nu nämligen själv lite virtuellt bestämma att just idag vill jag gå 5 km och då lägga in en steglängd som ger det resultatet.

Jag fick en information idag som kan komma att få betydelse för mitt bloggande: Blondinbella säger att man ska nischa sin blogg för att få sponsorer. Det fick mig att fundera ut flera rappa slogans under eftermiddagens släntrande på närbelägen stads gator. Den bästa MITT HJÄRTA -EN VÄRMEPUMP. Helt relevant för det blir varmt när jag springer. Om nu alla värmepumpsintressenter gågglar på nätet för att hitta information av betydelse för val av värmepump kommer de att hitta min blogg och vad skulle då vara mer lämpligt än med länkar till de bästa leverantörerna.

Nu nollställer jag mätaren inför morgondagen.

Lämna en kommentar